måndag 22 december 2008

Pizza diet... hmm, jo, man BLIR tjock av vanlig Pizza...

Dagens funderingar: Man BLIR faktiskt tjock på PIZZA... jag har just provat...
Och jodå, det är INGEN bra mat... fast fruktansvärt gott.
Nu tror ni jag gått ner en massa bara för att jag hittat att man går ner på GI-mat, och jodå, i början av året så gick jag ned 5 kilon... men som jag sakta har gått upp nu när man fuskat alldeles för mycket och tränat alldeles för lite.
Så jag har faktiskt inte gått ner någon ting senaste året, för de kilon jag hade gått ner har jag just svullat på mig i form av ett antal Pizzor, kebab och en massa annan dålig mat sista veckorna. Inte bra. +2-3 kilon, att gå upp i vikt går fort om man inte sköter sig.

Så nu är det väl dags för nya tag igen. Vad som jag har hittat sedan förra julen är en ny diet som en kille på jobbet kör stenhårt med. Och han är smal! Och han säger att han aldrig mått bättre. Han var lite överviktig när han började men gick Snabbt ned 6 kilo, eller om det var ännu mer. I alla fall, LCHF betyder Low Carbon High Fat. Och jag har funderat en massa på om det verkligen är nyttigt eller inte, och jag vet faktiskt inte. Att GI-mat är nyttigare än vanlig mat är ju inte så svårt att förstå, då man faktiskt äter mycket mera grönsaker etc.
Ska väl nämna också att han är benhårt konsekvent - noll fusk... inte den minsta lilla pepparkaka eller skumtomte äter han...

Hmm, svårt det där med vikten. Nejmen, nu är det jultid och dags för nya tag, och varför inte en LCHF/GI diet, det passar ju bra, man får ju äta typ allt på julbordet... Oavsett bantdiet, man måste följa dem för att gå ner i vikt. NEHE..

Så dagens lunch:

Da LCHF lunch - 2008-12-21:

--- Bild kommer snart - när jag julstädat fram mobil-kabeln... ---
--- infoga bild från N73an ---

122 gram korv - 78% kött julprinskort SCAN
protein: 12/100gr = 15
kolhydrater: 5/100gr =
fett: 20/100gr

77 gram mamma scans broskbullar, förlåt köttbullar SCAN
protein: 13/100gr
kolhydrater: 9/100gr =
fett: 15/100gr

50 gram rödbetssallad
protein: 1/100gr
kolhydrater: 14/100gr =
fett: 22/100gr

5 gram johnnys senap:
p: 4
k: 48
f: 5

3dl Light-Julmust:
Kolhydrater: 0

20 gram smör att steka i
Protein: 0
Kolhydrater: 0
Fett: 80/100gr

Summa protein: 1.22*12 + .77*13 + .5*1 + .05*4 + 0 + 0 = 31.85 = 25 gr
Summa kolhydrater: 1.22*5 + .77*9 + .5*14 + .05*48 + 0 + 0 = 25.5 gr
Summa fett: 1.22*20 + .77*15 + .5*22 + .05*5 + 0 + 0.2 * 80 = 63 gr

hmm, förvånansvärt mycket kolhydrater, FY för halvfabrikat...
de blandar i en massa skräp som potatismjöl och annat skräp som man blir tjock av...

----

risker med hög vikt:
blodtryck, lungor, hjärtat mm, risk att få en massa sjukdomar etc.

risker med lchf-kosten:
förmodligen ökar kolesterolet i kroppen, men man går i vikt, så totalt kanske man ändå går plus, förutsatt att man inte faller i kolhydratsträsket, för då är det nog bättre med mager mat....
Kroppen behöver fett för att ställa om till fettförbränning istället för fettlagring...
Äta mycket fett, gärna mättat fett, låter helsjukt, men jag tror faktiskt på Skaldeman (se när han står i ena byxbenet: http://skaldeman.se =)

Men nu är det som min kompis på jobbet gör: Han äter både LCHF och ekologiskt. Det tror jag faktiskt på, att köpa mera ekologisk mat.
Jo jag fick nämligen boken "Den hemliga kocken - det okända fusket med maten på din tallrik" av Mats-Eric Nilsson, rekommenderas STARKT!!
Han har visst precis släppt en uppföljare till boken, om man nu vill börja äta igen, efter att ha gett upp nästan allt (efter att ha läst första boken =).

Igår gjorde Angela och jag en sådär 20 julkort... drygt... så det var väl bara göra 2 till idag, när jag insåg att vi missat att göra 2 kort. Ja ja, men man är ju LEDIG!!! sådär en 16 dagar till, så man får väl pilla sig i naveln, och GÄSP, jo, jag får väl göra ett litet kort eller två då =)

Såhär blev de:

--- En massa bilder kommer snart - när jag julstädat fram mobil-kabeln... ---
--- infoga bild från N73an ---

Inga kommentarer: