fredag 11 september 2009

Projekt ny båtmotor

Halloj, så tyckte man att motorn på lilla ekan var lite för klen, så jag kollade på blocket.
Och hittade ett par fina begagnade motorer som skulle kunna passa på båten, men ändå ge rejält med drag =)
Så, skulle man lägga ut en massa tusen för den som såg finast ut!?
Nej, jag snålade och ringde och prutade till mig en lite billigare..
hmm, undrar om det var så smart... BIG MISTAKE...

Försök 1: startade inte alls, den var nära men sedan gav den upp...

nej har ingen bild... men ni missade inget, jag lovar!

Försök 2: vi kom 300 meter... och fick ro tillbaka... (tack till Ulf - som fick ro)

vad säger man? halv-lyckat?? (om man är snäll..)

Försök 3: ska utföras idag... =) men jag har goda förhoppningar....................

*** Bilder kommer nog, förhoppningsvis inte på en sjunkade båt utan på en som planar =) ***

LURAD??? JA, kanske lite... men vad var då problemen?
SUCK... ja, gubben jag köpte motorn startade den och visade att både fram och back funkade så fint.
Men det jag inte visste var att han hade lite trix för sig...

Ja, det blir väl en lång lista med alla fel jag fixat på den hittils, så håll i er:
  1. Rorkulten - styrarmen glappade så man inte säkert kunde dra av/på gasen - Fixades med en flyttad lås-bricka
  2. Suck, problem 2, bensintanken satt fast i motorn - Hos marin-affären i stan, ny bensin-anslutning orginal som inte läcker
  3. Stopp-knappens anslutningar funkade inte, visst man kan oftast choka motorn till döds, men ändå. - Ny NÖD-stopp monterades dit istället för stopp-knappen, och en extra billig livförsäkring, 49kr...
  4. Bensin-slang mellan bränslepump och förgasare gammal och glapp, samt saknade en slangklämma, en klar misstänkt kandidat för sabbandet av försök nr 2. - Tre nya bränsleslangar inköptes, varav 2 passade. Samt ett gäng slangklämmor...
  5. Bensin-slang mellan anslutningen och bränslepump, ja vad säger man, KATASTROF, kan mycket väl också ha läckt... - byttes med en bit av en av de tre bränsleslangarna köpta för att fixa förra punkten.
  6. Haha, trodde ni det var slut nu... NENE.. Kylningen på motorn funkade, påstod gubben, för han hade låtit byta impeller, det är ett gummi-kugghjul som pumpar upp vatten genom motorn, ja den var inget fel på, men kontroll-utblås-slangen hade hoppat ur så det droppade lite misstänkt dåligt - Satte dit den i avsett munstycke, och ger en fin stråle från motorn.
  7. Läckande bränsletank glömde jag - Ja, köpte en ny, samt ett nytt lock till den gamla, kanske går att fixa den med, om jag orkar.
  8. Anslutnings-slang till tanken, ja, vet inte om den läckte, men den såg väldigt dålig ut i kopplingarna - blev en ny när jag ändå håller på, samt en orginal koppling från marinaffären, så nu läcker det inte mera, och jag slipper den härliga bensinlukten i bilen..
  9. Sedan är väl dragsnöret en historia för sig, men det funkar väl hyfsat om man bara är tillräckligt snabb - gubben hade redan bytt ett drevkugg, men jag drog åt lite på en skruv
  10. missade jag något???
  11. jag bara väntar... eller ska vi skita i och fixa mer och bara ut och åka lite istället... =)
Nej, nästa gång jag köper motor, ska jag nog köpa en hel båt med motor... kanske ny... kanske lönar sig i längden, vem vet...

Bild på eländet
Jo just det ja, köpte ju en vattentunna för att kunna provköra
och meka lite med den
i garaget.
vi får väl se hur denna historia slutar...

Inga kommentarer: