söndag 8 februari 2009

FLÄSKSTEK med riktig bearnaise... =)

Halloj, nu har det äntligen hänt! Jag har gjort min första riktiga Bearnaise...
Jadu, det blir mycket SMÖR det... =) men vansinnigt gott.
Till och med två gånger på en vecka har jag gjort stek, för ICA hade just nu 29kr kilot på något som heter Picnic-bog, himla fynd man gör ibland, så jag köpte 5 stycken... och frös ett par... eller hmm, ja, först köpte jag 3 och sedan 5 till....
Man får ju som sagt passa på... (Nu tänkte ni: Den snåle djäveln...? =)
Fast jag köpte även ett par fläskytterfileer för 69kr kilot, det är ju inte jättebilligt, men det är nästan lika gott som fläskfile, så det var ju bara passa på där med.
Blir mycket kött med den här konstiga GI- eller LCHF-dieten.
klart man fuskar ju lite med något enstaka potatis eller enstaka frukostmacka, ja då pratar vi en rågkuse och ingen svamplimpa, man får ju dra gränsen någonstans =)

Har funderat mycket på det där med mättat fett och vad som egentligen är nyttigt.
Philip på jobbet som är en sann LCHF-nörd, vägrar ju äta kolhydrater i princip, och så äter han nästan enbart ekologiskt. Så mycket kött, smör, grädde och ost ekologiskt, och så äter han väl också lite ekologiska grönsaker ibland...
Undrar om det är nyttigt med LCHF eller inte!?
Dr. Dahlqvists är för "naturlig mat"... hittade precis hennes blogg!!
Den var riktigt KUL!! =) se http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Att GI-mat är nyttigare än vanliga makaroner och falukorv, det tror jag i alla fall..
För man ersätter ju kolhydrater med grönsaker. Och dessutom får man mindre insulin i kroppen. Våra kroppar är ju inte gjorda för att äta socker, för socker har faktiskt bara funnits några hundra år om jag förstått rätt. Och det är väl typ de sista 50 åren som vi egentligen börjat äta riktigt mycket kolhydrater, dels för att vete-sorter etc. har bytts ut och blivit onyttigare (för att brödfabrikerna ska kunna slänga ihop en limpa på mindre än 7minuter, plus att man inte längre mal hela kornen, nej köp Dinkelmjöl i stället om du skall baka så får du gott gammaldags bröd).

Och ni, om ni inte ännu har hunnit läsa "Den hemliga kocken" av Mats-Eric Nilsson, ja den finns som billig pocket! Se även http://www.hemligekocken.se/
Så gör det... ni slutar garanterat att köpa BurgerKings jordgubbs-shake som inte innehåller några jordgubbar, däremot typ 48 otäcka kemikalier...
Och så bröd och margarin äter ni nog inte heller efter att ha fått reda på att de tillverkar margarin med hjälp av extrationsbensin eller vad det nu var... nyttigt är det nog inte i alla fall, men kolla i hans bok så får ni veta massa kul om vår konstgjorda mat, och alla otäcka smakförstärka och annat E-skräp som finns i maten...

Kvällens middag bestod av Lax, broccoli, hemgjord hovmästarsås och lite fullkornsris.

Nä nu orkar jag inte skriva mer om mat... =) inte i dag i alla fall...

3 kommentarer:

Angela sa...

Tur att det finns NÅN här hemma som är bra på att göra stek! Hur skulle det annaras sett ut? Den där såsen gick ju inte heller av för hackor, jag som inte äter hemgjord bearnaisesås. Hmm...

BUBBEN sa...

=) sure... det ska vi nog ändra på... annars får det bli någon annan smaskig hemgjort nästa gång!

Anonym sa...

Eftersom du har så mycké stekar i frysen så får du gärna bjuda en hungrig kvinna.... ;-)