måndag 28 december 2009

Julkortsverkstaden =) Ho Ho

Jo, frugan har ju en liten hobby, nämligen att "scrappa" dvs klistra och klippa sina egna kort. Typ grattis-kort, födelsedags-kort, jul-kort etc...
Och jag har också fuskat ihop lite egna kort de sista 3 åren, och jo, de blir bättre och bättre...
I år ser de 9st kort ut såhär (egentligen tror jag att jag gjorde ett av dem förra året, men det skickades aldrig, det blev för bra, och blev lite grundmall för dessa (alla har Guld-skylt... Lyxigt va??)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Jo, de blev nästan så bra att jag inte ville skicka iväg dem... =)
Korten är ca 15x15 cm stora och är baserade på en dubbel bakgrund så man kan vika upp dem och skriva något i dem. I mitt fall återkommer GodJul stämpeln en gång till, plus lite handskriven text förstås. De som fått korten vet... =)
Vad behöver man då för att göra dem? (Sjukt mycket grejer faktiskt...):
  • Styvt kartong i lämplig färg som bakgrund (12 " tums), Skär- och Vikmaskin (fast vikningen gjorde jag mest för hand), fina 12" bakgrundspapper
  • Speciella bakgrundspapper med tex snöflingor på etc. (typ 10-15kr st på panduro), men bara 1/4 går åt till ett kort
  • Stämplar och stämpelfärger (svart godjul och gottnyttår)
  • Embossingpulver och en styck värmekälla (i mitt fall spishäll och en grilltång)
  • klistermärken
  • bilder
  • guld-texter (typ klistermärken)
  • guldstjärnor (typ också klistermärken, men man får ta loss med skalpell eller pincett)
  • limpenna
  • dubbehäftande tejp
  • dubbelhäftande kuddar (eller tjockare dubbelhäftande tejp)
  • missade jag något... säker lite guld eller glitter-färg etc.

6 kommentarer:

Malin sa...

Nice! Väldigt snygga kort du har gjort.

BUBBEN sa...

Tackar tackar! Jo de blev bra i år, tyvärr kunde ju inte alla få dem, orkade bara (hann) bara pyssla ihop 9 st... Men A gjorde också ett par.

Maria sa...

Snyyygt, jag är riktigt imponerad. :)

Sollan sa...

Kanonfina kort. Förstår att du helst ville spara dem. :)

Laila sa...

Tummen upp för Bubbens kort! Jätte snygga!
Det är skitjobbigt när man är så nöjd att man inte vill skiljas från dom. Men på´t igen!
Du har ju MArias sida som du kan anmäla dig tid. Då hinner du få ännu fler gjorda. ;-) Nä, en bebis tar ingen tid alls för står du...

BUBBEN sa...

Tackar tackar!
Jo, det blir väl svårt att göra ännu snyggare till nästa år, men då kommer det bästa med Scrapping... man kan ju alltid duplicera sina kort =)
Så länge det finns samma papper att köpa vill säga... =)